Suzuki Samurai fűtőrendszerének tisztítása lépésről-lépésre

A Samurai tervezői úgy álmodták meg a fűtést, hogy a fűtőradiátor a kardánalagút felett, vízszintes elhelyezésű legyen. Mivel a fizika mai állása szerint a vízszintes helyek vonzzák a tárgyakat :-), ezért a fűtőtesten meg is található az autó előéletéből mindenféle, a légcsatornába került dolog. Leginkább falevelek, rovarmaradványok, kábeldarabkák, amik szeretik rontani a fűtés, szellőzés hatásfokát. Ezért időnként célszerű a fűtőrendszert kitisztítani..., ezt én sem úsztam meg.



Első megoldás: szétszereléssel
(Az útmutató forrása bbs.zuwharrie.com )

Úgy gondoltam, a képekhez nem kell különösebb kommentárt fűznöm és az angol feliratokat sem szükséges magyarra fordítani. A fotók magyarázzák magukat.



































































-----------------------------------------------------------

Sajnos a szerző által készített 81 képből csak ennyi látszik az eredeti lapon, de mint azt a kiszerelt ventillátor valószínűsíti, ebben a fázisban már hozzáférhető a radiátor.



A másik radiátor tisztítási módszer szintén a bbs.zuwharrie.com-ról származik.

  Itt, némi fűtésház módosítás után, később bármikor tisztíthatóvá válik a radiátor egy porszívó segítségével, de akár át is mosható a fűtőtest levegőoldala. A módszer nálam is bevált! Ősszel ugyanis hiába próbáltam levegővel, ellenáramban átfúvatni a fűtőrendszert (200 liter/perc levegő, 1/2”-os csövön), az nem tudta a radiátor tetején megülő faleveleket és egyéb szemetet eléggé kimozdítani, hogy valamelyik szellőzőnyíláson távozzanak és bizony a hideg beálltakor nem volt túl fényes fűtés a ponyvás autócskában. Az alább ismertetett módszer meghozta az elvárt eredményt, azóta családias meleget lehet csinálni hideg napokon, országúti körülmények között is az autóban.

Tehát, a technika leírása (szabad fordításban):

-----------------------------------------

Hűvös, északi vidéken élsz és szenvedsz, valahányszor a hőmérséklet lecsökken, mert a Samurai fűtése szánalmasan gyenge? Nos, a megoldás egyszerű!

A szamurai fűtőtest úgy tűnik mágnesként vonzza a leveleket és egyéb törmeléket. Ez a radiátor tetején korlátozza a levegő áramlását és emiatt válik gyengévé a fűtés. Tehát a fűtési hatásfok javításához mindössze a szemetet kell kitakarítani a radiátor tetejéről. Ez egyszerűen hangzik, de a levegőcsatorna szétszerelésével ez hatalmas munka. … Azonban nem kell aggódni, van egy jobb megoldás a problémára...

A következő eszközök szükségesek a munkához:

  1. Porszívó, tömlővel. Kisebb átmérőjű tömlő szükséges, kb. 1.5 " méretű.
  2. Fúrógép és lyukfűrész. A lyuknak valamivel nagyobbnak kell lennie, mint a porszívótömlő átmérője.
  3. Valamilyen eszköz a készítendő lyuk lezárásához. Ez lehet az általam használt horgos-csavaros megoldás, vagy gumi-, műanyag dugó, de jó lehet a lyuk leragasztása is.
  4. Megfelelő méretű csavarhúzó, kulcs

Ha minden rendelkezésre áll, akkor már csak fél óra időre van szükség a beavatkozás elvégzéséhez.

Először el kell távolítani a kormánykerék alatti burkolatot, hogy elegendő hely legyen a fúráshoz.Ezután ki kell venni a vezető oldali flexibilis összekötőcsövet a levegőházból és félre kell nyomni az útból.

Ha egy képzeletbeli vonalat húzunk a levegőház első- és hátsó pereme között, akkor meg tudjuk határozni a radiátor tetejének vonalát.

Kattints...


Kattints...

Célszerűen a fúrást a ház peremvonala felett végezzük. Előfordulhat, hogy nem látható a peremvonal. Akkor szemmértékre hagyatkozva kell nagyon óvatosan a fúrást elvégezni a radiátor felett.


Ha a levegőház oldalának megfúrásához nincs elég hely, akkor alternatív megoldásként a kormányoszlop irányából is meg lehet fúrni, ahogy a fotó mutatja.


Kattints...


Kattints...

A képen láthatjuk, a már kifúrt házat. A fúrás kicsit mélyebbre került az ideális pozíciónál.



Ez az a halom szemét amit összegyűjtött a szellőzés és ez ami korlátozza a fűtést és a levegő áramlását.

Kattints...


Kattints...

Most porszívóval ki tudjuk szippantani a sok szemetet a radiátor tetejéről.
Óvatosan porszívózzunk, hogy a fűtőtest ne sérüljön meg.


Most már csupán annyit kell tenni, hogy a kifúrt lyukat megfelelő módon eltömítjük. Én a képen látható csavaros megoldás mellett döntöttem.

Másik lehetőség a lezárásra egy műanyag-, vagy gumidugó, de akár ragasztószalag is megfelelő lehet. A csavaros megoldásnál célszerű a jobb zárás érdekében egy szilikongumi lapot tenni az alátétek alá, a jobb tömítés érdekében.

Kattints...


Kattints...

Itt látható az elkészült projekt. Egy kis fekete festék az alátétre és szinte észrevehetetlen lesz a beavatkozás. Az egész project, beleértve a szerszámok összeszedését és a fotók elkészítését, meg volt 30 perc alatt. Most jöhet az igazi teszt, az autó bemelegítése...

Nem csak a levegő lett forróbb, hanem a levegőáramlás is sokkal jobb!

--------------------------------------------------

Végül következzen az én gépem operációjáról készült néhány kép


...Én kicsit feljebb fúrtam, mint az ötletadó...


...kis méretű fúrógéppel könnyű hozzáférni...


...ezeket találtam a radiátoron...


...porszívózás után...


...a lyukfűrész és áldozata...


...a leendő záróelem, még az eredeti csavarjával...


...egy nagyobb (festett) fém és egy gumialátéttel...


...műtéti terület lezárva...


...szerszámok



_yano, 2009. január